MARAZIMO’S

Blog alternatif

Tazkirah Dacing dan Si Pendacing untuk renungan semua

Posted by marazimo di Sabtu April 12, 2008

Tazkirahmag writes “Fikir-fikirkanlah dengan hati yang sejahtera tentang ‘Dacing Akhirat’

Beberapa hari menjelang pilihan raya dulu, dacing mengamuk sakan. Dacing berada di mana-mana. Dacing mendominasi ruang dan tempat. Tengok kiri dacing, tengok kanan dacing. Tengok depan dacing. Dacing berimbang atas kayu ini sudah ketinggalan zaman – orang sekarang pakai dacing elektronik atau dacing ada muka. Tetapi kenapa dacing ‘kuno’ ini membiak subur akhir-akhir ini?
Subuh-subuh buta, keluar saja dari rumah untuk ke masjid, sudah nampak dacing. Malah dalam rumah pun, ceritanya tidak lain daripada dacing, dacing dan dacing. Radio cakap pasal kebaikan dacing. TV pun cakap pasal dacing. Malah apabila membuka saja komputer, lambang dacing tertera di skrinnya.

Bermotosikal untuk ke tempat kerja, sepanjang laluan nampak ribuan dacing. Di tepi sekolah, di tembok masjid ada dacing. Batang pokok pun tak selamat daripada ditampal dacing.

Sebut saja dacing, tidak salah untuk kuncu-kuncu pejuang dacing ini pasang lambang di bangunan awam, malah billboard (iklan besar di tepi jalan raya) juga terpampang gambar pemimpin dacing.

Beli akhbar dan baca berita, hampir semuanya pasal dacing. Ada iklan dacing. Pendeknya, di mana-mana saja ada dacing. Cerita akhbar, TV dan sebagainya berkisar kepada dua perkara saja. Satu dacing semua baik. Kedua, yang selain dacing, semuanya jahat-jahat belaka.

Kerana terlalu banyak dacing dan dikelilingi dacing, penulis cuba memahaminya dari sudut sosio-budaya orang Melayu. Dalam hidup bermasyarakat, atau norma manusia bertamadun, seseorang itu tidak boleh menilai dirinya sendiri. Dalam masyarakat Melayu, kerana ketelitian bangsa ini, ada satu peribahasa menyebut ‘masuk bakul angkat sendiri’.

Sekarang Be End(Bi Natang) masuk dacing, selepas itu angkat sendiri. Sebab itu apabila harga barangan keperluan atau harga minyak naik, orang yang masuk bakul ini (dacing) akan berkata ‘kenaikan ini tidak membebankan’.

Mana ada beban, dia sendiri sudah masuk dalam bakul. Yang menanggung beban adalah orang di luar bakul (luar dacing). Orang dalam dacing, semuanya kata tidak membebankan. Betullah tu, sebab dia berfikir dalam timbangan dacing. Macam ikan busuk atau ayam pencen sudah masuk dacing, takkan boleh menjerit, aku beratlah! mee pun naik harga lagi….puncanya dacing.

Memang hebat fikiran orang Melayu dulu. Mereka mencipta simpulan bahasa, peribahasa yang cantik-cantik itu sebagai iktibar untuk orang kemudian. Orang Melayu dacing tidak faham kecantikan dan keindahan bahasa Melayu. Sebab itu mereka menginggeriskan Sains dan Matematik yang sampai bila nk di bahasa melayukan semuala.BR mesti mmeprjuangkan ini sampai berjaya.

Berbalik kita kepada peribahasa ‘masuk bakul angkat sendiri’. Adalah norma dalam masyarakat, seseorang yang jahat tidak akan berkata dia jahat. Seorang pencuri tidak akan berkata dia pencuri. oeg yang mencegah kejatannya itu yang di sebut sbg jahat.

Seorang penyamun tidak akan mengaku dirinya penyamun. Sebaliknya apabila berlaku sesuatu kecurian dalam sesebuah kampung, si pencuri yang terperangkap akan menjerit, mengejar orang lain dengan mengatakan orang lain sebagai pencuri.

Apa yang berlaku sepanjang zaman, seorang penyamun akan pura-pura buat baik bagi menutup ‘kepenyamumannya’. Orang puasa dia puasa. Orang raya dia pun raya. Orang bayar zakat fitrah, dia pun bayar zakat fitrah. Orang naik haji, dia pun naik haji. Itulah penyamun tarbus namanya. Banyak filem sudah dibuat mengenai hal ini. Jadi apa nak dihairankan jika penyamun tarbus dacing mengaku dia terbaik di dunia ini.

Dalam masyarakat Melayu, adalah pelik seseorang itu mengaku dia baik. Orang Melayu ini pemalu. Orang Melayu yang baik tidak mendabik dada dia baik. Sebab baik itu adalah penilaian orang. Tidak seperti si pendacing bebal yang menghentam kerajaan Selangor utk membaik pulih alam dan sistem penternakan babi yang selama ini diporak peranda oleh mereka yang mendacing bhw pencemaran babi itu betul belaka setelah 50 tahun memerintah. Maka diambil gambar tentang kebobrokan mereka, kununnya rakyat marah, tanpa mereka sedar bahawa pertukaran kerajaan itulah sebenarnya tanda rakyat meluat kepada mereka si pendacing

Apabila seseorang itu mengaku dia baik atau mengiklankan bahawa dia baik, tentulah ada yang tidak kena dengan dirinya. Apabila orang mendakwa dia baik, hampir pasti dia tidak baik atau ada ‘wayarnya putus’ (short-cicuit)atau jahanam terus tercabut dari saraf utama kepalanya.

Orang Melayu halus dalam budi bicaranya. Ada yang gemar bercakap ‘cara kebalikan’ (reverse psikologi). Apabila seseorang anak terjatuh kerana memanjat pokok, bapanya akan berkata, “panjat, panjat, panjat lagi”, tetapi hakikatnya si bapa tadi tidak mahu si anak memanjat pokok lagi. Demikian betapa hebatnya orang Melayu berbahasa! tetapi bahasa melayu sudah dilacurkan. tulisan jawi sudah di lempar ke dlm longkang supaya anak muslim tidak faham al-quran, bila buta quran, buta lah Islam, maka senaglah di dacingkan mereka, cacing pun akan disangka mee.

Tetapi apa yang dacing sudah buat? Dacing mengiklankan dia hebat! Kalau digunakan pendekatan ‘reverse’ tadi, hakikatnya dacing itu tidaklah hebat. Kalau dacing kata PENDIDIKAN PERCUMA, ia bermaksud PENDIDIKAN TIDAK PERCUMA. Tanyalah mana-mana ibu bapa yang ada anak di sekolah. Mana ada pendidikan ‘free’. Bagi seorang anak, kos ke sekolah rendah pada penggal baru lalu adalah antara RM100-RM300. Anak sekolah menengah pula (asrama) kosnya antara RM500-RM1,000. Betul buku teks adalah ‘free’, tetapi janganlah berbohong menyatakan pendidikan ‘free’.

Tanpa dacing seolah2 Malaysia ini akan musnah, kembali makan ubi macam zaman jepun. Org2 tua dacing yang malas mengaji, malas pergi masjid dgr guru2 mengajar kitab, yang hanya menonton TV3suku,radio tvmereng (RTM), utusan meloya(yang dirampas kebebasan dan dilacurkan sejak zaman tunku) masih percaya dgn dogma ini, berita hairan (yang tak pernah betul).manakal org muda dacing pula disogok dgn pelbagai budaya hedonism danmungkar yang melalaikan mereka dan mereka kata kalu dacing lenyap, tak ada lagi chance nak berseronok. Sufiah di Britain, sibuk nak di selamat, anak muda di tanah air sendir yang tersungkur dipijak begitu sahaja, malah buta undang2 pula. Memandai nak access data rakyat asing. Apa yang boleh diharapkan dgn masi ntah tu, sekadar muka lawa ttp jiwa utk islam kosong. begitu juga dgn Hid budak Izzudin tu, buat malu Izzuddin je. Sebut tentang sek Izzudin, kerajaan perak jgn dok bersetuju si pusat dacing nak mbik sekolah tu, nanti habis dilingkupkannya. YB Nizar sila ambil perhatian sewajarnya untuk memperkasakan sekolah Izzuddin dan Taayah, bukan dikembirikan sebagaimana tujuan pusat dacing.

Dacing memang suka cakap ‘reverse’. Katanya jangan berpolitik di bangunan sekolah, masjid dan tempat awam lain. Tetapi dia buat. Katanya, jangan hasut rakyat, dia yang mempropaganda rakyat. Mana tidaknya, buka saja radio atau TV, akan terdengarlah dakyah murahan…”Kerajaan dacing telah buat itu, telah buat ini…kejayaan sana, kejayaan sini…cemerlang, gemilang, terbilang…”

Kalau dacing telah buat semuanya, orang lain selama ini buat apa? Pegawai kerajaan tu bukan bekerja untuk dacing, tetapi kadang2 tak terdaya nak elak diperalatkan oleh pendacing. Ada yang bertahan ada yang bertukar menjadi bapak perasuah. Selepas itu diulang2 pula, “pembangkang huru-hara…rakyat tidak selamat…bla,bla….” Demikianlah kerja dacing siang dan malam. Petugas penyiaran, wartawan yang mengaku beriman, tidakkan anda takut dosa berbohong menyatakan dacing semua baik-baik saja? Selain dacing semua jahat. Seperti yahudi yang menyatakan selain mereka adalah Goyim( binatang) yang boleh ditunggangi tanpa rasa bersalah. Adakah para pendacing menganut talmud yang direka oleh yahudi laknatullah???????

Akhir sekali kesimpulan mengenai hal ehwal dacing dan pendacing ini. Terutamanya kepada para pendacing yang setia selama2nya. Dacing dunia ini lazimlah sifatnya tidak dapat diadili secara mutlak. Kuasa, pangkat dan duit boleh membeli dunia ini. Dacing pun boleh buat sendiri. Bolehlah masuk dacing, angkat sendiri. Tetapi semua perlu ingat ada satu lagi dacing yang timbangannya MAHA TEPAT. Itulah dacing akhirat. Ketika diadili dacing ini, TIDAK BOLEH LAGI MASUK BAKUL (DACING) ANGKAT SENDIRI!. sekali dgn dacing pendacing akan ditimbang oleh mizan(dacing) Allah yang maha tepat.

Ingatlah masa manusia itu hanya ada tiga SEMALAM, HARI INI dan ESOK. Semalam   adalah sejarah.   Hari ini    buatlah     kebaikan sebanyak mungkin. Muslim yang baik(benar2 mukmin)     ialah mereka yang hari ini lebih baik daripada semalam dan berazam untuk lebih baik pada esok hari.   Tetapi  esok     belum tentu. Entah-entah esok sudah berada di alam barzakh yang mempunyai dua keadaan sama ada menjadi sebuah taman daripada taman2 syurga atau menjadi sebuah jurang daripada jurang2 neraka yang maha pedih lagi siksa.

Ingatlah firman Allah yang bermaksud:

“Apabila datangnya ajal kamu, maka ia tidak akan terlewat walaupun sesaat, juga tidak akan tercepat walaupun sesaat”

Kembalilah kepada seruan mendaulatkan Islam dan syariat Allah berdasarkan al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W sebelum nyawa kamu semua diseru oleh Izrail tepat pada waktunya.Jgn kamu menyesal seperti Firaun yang ingin bertaubat ketika nyawa dihalkum dan meronta2 di tgh Laut merah.

Juga ingatlah firman Allah yang bermaksud:

“Hari akhirat ialah hari yang tidak berguna segala harta benda kekayaan dan anak pinak (kroni, kuasa, dll) kecuali mereka yang dtg kepada Allah dgn hati yang sejahtera ( benar2 beriman kepada Allah dan rasulNYa)

Semoga bermanfaat kepada semua…”

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: