MARAZIMO’S

Blog alternatif

Kenaikan Menggila Harga Minyak Undang 1001 masalah

Posted by marazimo di Selasa Jun 10, 2008

Posted on Monday, June 09 @ 11:17:56 MYT by TokAyah
Artikel anak_muar writes  Dengan pengumuman kenaikan yang tertinggi dan menggila harga minyak oleh kerajaan Barang Naik(BN) pada Khamis lepas membuatkan seluruh negara menjadi cemas dan kelam-kabut.

Kenaikan ini dijangkakan akan berlakunya berbagai-bagai gejala-gejala negatif yang membimbangkan.Bermula dengan kenaikan yang menggila ini akan berlakulah lonjakan drastik kenaikan harga barang keperluan.Yang menjadi mangsa adalah rakyat.

Selain itu tahap kemiskinan akan meningkat dengan drastik.Masalah pengangguran akan pertambah.Ia disebabkab pihak majikan swasta akan bertindakmengurangkan jumlah pekerja bagi mengurangkan kos kewangan syarikat.Meraka akan menggantikan pekerja tempatan dengan pekerja asing.Maka akan berlakulah kebanjiran buruh asing dari negara-negara jiran.

Yang menjadi mangsa adalah pekerja tempatan.Apabila jumlah pengangguran bertambah akan bertambahlah masalah jenayah yang disebabkan oleh tekanan dan desakan hidup.Kenaikan minyak juga akan berlakulah kerja-kerja penyeludupan berbagai-bagai bentuk barangan salah satu diantaranya ialah minyak.Penindasan terhadap golongan yang berpendapatan rendah akan menjadi-jadi oleh golongan yang berpendapatan tinggi.

Jurang kehidupan diantara golongan yang kaya dan miskin menjadi semakin jauh.Kenaikan ini akan mengudang masalah infasi yang krikal.Rakyat akan memilih untuk berjimat-cermat dan mengurankan kuasa membeli.Maka peniaga-peniaga akan mengalami kemerosotan dalam perniagaan dan seterusnya aktiviti ekonomi negara akan menjadi lembab dan akhirnya pembangunan serta pertumbuhan ekonomi negara akan menjadi perlahan seterusnya gagal untukbersaing.Dari segi pelajaran pula remaja-remaja akan memilih untuk bekerja daripada menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

Mereka terpaksa mengenepikan impian dan cita-cita untuk bekerja demi membantu keluarga untuk mencari pendapatan tambahan bagi menampung perbelanjaan hidup.Akhirnya negara gagal melahirkan golongan cerdik pandai dalam pelbagai bidang akademik.Kerajaan Barang Naik(BN) tidak memikirkan masalah-masalah dan kesan yang ditanggung oleh rakyat dengan kenaikan harga minyak yang menggila ini.

Mereka hanya memikirkan nasib kaum keluarga dan sanak saudara serta kroni-kroni sahaja.Mereka menyarankan supaya rakyat mengubah gaya hidup,sedangkan pemimpin-pemimpin kerajaan Barang Naik terus hidup dalam kemewahan.Sepatutnya mereka bersama-sama dengan rakyat menanggung kesengsaraan akibat kenaikan harga minyak ini.

Sudah tiba masanya pihak kerajaan Barang Naik mengkaji semula gaji dan elaun-laun yang mereka perolehi seterusnya melakukan pemotongan atau lebih baik manghapuskan elaun-elaun tersebut bagi menunjukkan kesungguhan mereka dalam isu kenaiakn harga minyak ini.

Contohilah kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat dengan mengurangkan elaun-elaun MB dan exco-exco kerajaan.Sesiapa yang telah mengundi BN pada PRU lepas berasa menyesal yang tak sudah.
Inilah akibatnya mengundi Kerajaan Barang Naik(BN). “

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: